ســوره طـلاق[رها ساختن و طلاق دادن زن] (یکى از احکام دین اسلام )
این سوره همانطور که از نامش پیداست مشتمل بر بیان کلیاتى از احکام طلاق است و به دنبال آن اندرز و تهدید و بشارت.
در ادامه که در حقیقت انگیزه اجراى احکام قبل است از عظمت خداوند و عظمت مقام رسول او و پاداش صالحان و مجازات بدکاران بحث مى کند و مجموعه منسجمى را براى ضمانت اجراى این مسأله مهم اجتماعى ارائه مى دهد.
این سوره را نیز سوره «نساء قُصْرى» بر وزن و معنى صغرى در مقابل سوره معروف نساء که نساء کبرى است نامیده اند.
طلاق از منفورترین حلالها نزد خداست و اصل مسأله طلاق یک ضرورت است. اما ضرورتى که باید به حداقل ممکن تقلیل یابد و تا آنجا که راهى براى ادامه زوجیت است کسى سراغ آن نرود.
به همین دلیل در روایات اسلامى شدیداً از طلاق مذمت شده است چرا که طلاق مشکلات زیادى براى خانواده ها، زنان و مردان و مخصوصا فرزندان بوجود مى آورد.
همانگونه که زندگى مشترک باید روى اصول صحیح و طرز انسانى و شایسته باشد جدائى نیز باید خالى از هر گونه جار و جنجال و دعوى و نزاع و بدگوئى و ناسزا و اجحاف و تضییع حقوق بوده باشد. چرا که ممکن است همین زن و مرد مجدداً به فکر تجدید زندگى مشترک بیفتند که همان بدرفتاریهاى هنگام طلاق و جدائى چنان جوّ فکرى آنان را تیره و تار ساخته باشد که راه بازگشت به روى آنها بسته شود.
از سوى دیگر هر دو مسلمانندو متعلق به یک جامعه و رعایت دستورات اسلامى الزامى است. این دستورات قرآن کریم است که همه مردم را به تقوى و پرهیزکارى دعوت مى کند.
خداوند مربى ماست و دستوراتش ضامن سعادت ما. پشت پازدن به این احکام مهم اسلامى که در متن قرآن مجید آمده است باعث میشود در هر موردى سعادت خداوند از آنان که اینچنین کنند سلب شود. این احکام دستورات و حدود الهى است و لو اینکه مربوط به آن چیزى باشد که نزد خداوند از مغبوضترین چیزهاى حلال باشد که آنهم چیزى نیست جز طلاق.
بنابراین حتى در مغبوض ترین چیزها نزد خداوند هم بایستى رعایت حدود الهى و دستورات آن را نمود و نهراسید و نهایت مجرى عدالت بود و گشایش کارها را از خداوند خواست چرا که خداوند خود تضمین کرده که مشکل پرهیزکاران را بگشاید.
لذا این سوره به دلیل اهمیت احکام و دستوراتى که در خصوص طلاق مطرح نموده است به سوره «طلاق» نامگذارى شده است .
برای ارائه نظرات خود اینجا را کلیک کنید