ســوره دخـان (دود)
این سوره شامل مراتب زیر است:
- بیان عظمت قرآن
- توحید و یگانگى خدا
- سرنوشت کفار و کیفر دردناک آنها.
- عبرتهاى آموزنده از ذکر سرگذشت موسى و بنى اسرائیل.
- قیامت و عذاب دردناک دوزخیان و پاداش پرهیزکاران .
- هدف آفرینش و خلقت آسمان و زمین.
این سوره نیز جزء سوره هاى حوامیم است چون با کلمه «حم» آغاز شده است. نام این سوره از آیه دهم آن گرفته شده است که سخن از «دخان مبین» به میان آمده است و سوره بنام دخان نامگذارى شده است.
دخان به معنى دود است و منظور از دخان مبین همان دود غلیظى است که در پایان جهان و در آستانه قیامت صفحه آسمان را مى پوشاند و نشانه فرا رسیدن لحظات آخر دنیا و سرآغاز عذاب الیم الهى براى ظالمان و مفسدان است.
«در اینکه منظور از دخان ( دود ) که در این آیات به عنوان نشانهاى از عذاب الهى مطرح شده است چیست ؟ در میان مفسران گفتگو است ، و در اینجا دو نظریه عمده وجود دارد :
1 -اشاره به مجازاتى است که کفار قریش در عصر پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) به آن مبتلا شدند ، زیرا حضرت در حق آنها نفرین کرد و عرضه داشت اللهم سنین کسنى یوسف ! خداوندا سالهاى قحطى و خشکى را همانند سالهاى زمان یوسف دامنگیر آنها کن!.
بعد از این ماجرا چنان قحطسالى در محیط مکه رخ داد که از گرسنگى و تشنگى هنگامى که به آسمان نگاه مىکردند گوئى در میان آنها و آسمان دود و دخانى وجود داشت ، کار آنقدر بر آنان سخت شد که مردارها و استخوانهاى حیوانات مرده را مىخوردند .
خدمت پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) آمدند و گفتند : اى محمد ! تو به ما دستور صله رحم مىدهى در حالى که خویشاوندان تو در این ماجرا نابود شدند ، اگر این عذاب از ما برطرف گردد ما ایمان خواهیم آورد).
پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) در حق آنها دعا کرد ، فراوانى و نعمت نصیبشان شد و بلا و عذاب برطرف گردید ، اما از این ماجرا عبرت نگرفتند و باز به سوى کفر برگشتند.
مطابق این تفسیر بطشه کبرى که مجازات سخت و سنگین است به معنى ماجراى جنگ بدر گرفته شده که این گروه مشرک ضربات سنگین و خرد کنندهاى را در جنگ بدر از مسلمانان دریافت داشتند ! .
طبق این تفسیر دخانى در حقیقت وجود نداشته ، بلکه آسمان در نظر مردم گرسنه و تشنه تیره و تار جلوه مىکند ، بنابر این ذکر دخان در اینجا جنبه مجازى دارد ، و اشاره به آن حالت سخت و دردناک است.
بعضى گفتهاند اصولا در ادبیات عرب دخان کنایه از شر و بلاى فراگیر است.
بعضى دیگر معتقدند به هنگام خشکسالى و کمى باران گرد و غبار تیره و تارى معمولا صفحه آسمان را مىپوشاند که از آن در اینجا تعبیر به دخان شده است، زیرا باران است که گرد و غبارها را فرو مىنشاند و هوا را صاف مىکند.
با تمام این اوصاف ذکر کلمه دخان طبق این تفسیر جنبه مجازى خواهد داشت.
2 -منظور از دخان مبین همان دود غلیظى است که در پایان جهان و در آستانه قیامت صفحه آسمان را مىپوشاند ، و نشانه فرا رسیدن لحظات آخر دنیاست و سرآغاز عذاب الیم الهى براى ظالمان و مفسدان است.
در اینجا این گروه ستمگر از خواب غفلت بیدار مىشوند و تقاضاى رفع عذاب و بازگشت به زندگى عادى دنیا مىکنند که دست رد به سینه آنها زده مىشود.
مطابق این تفسیر دخان معنى حقیقى خود را دارد ، و مضمون این آیات همان است که در آیات دیگر قرآن آمده که گنهکاران و کافران در آستانه قیامت یا در خود قیامت تقاضاى برطرف شدن عذاب و بازگشت به دنیا مىکنند ولى از آنها پذیرفته نمىشود.
تنها مشکلى که این تفسیر دارد این است که با جمله انا کاشفوا العذاب قلیلا انکم عائدون : ما کمى عذاب را برطرف مىسازیم اما شما بار دیگر باز مىگردید سازگار نیست ، چرا که در پایان جهان یا در قیامت مجازات الهى تخفیف نمىیابد تا مردم به حالت کفر و گناه بازگردند.
اما اگر این جمله را به صورت یک قضیه شرطیه معنى کنیم هر چند کمى مخالف ظاهر است مشکل برطرف مىشود ، زیرا مفهوم آیه چنین مىشود : هر گاه ما کمى عذاب را از اینها برطرف کنیم باز راه نخست را پیش مىگیرند که در حقیقت شبیه آیه 28 سوره انعام است و لو ردوا لعادوا لما نهوا عنه : اگر آنها به دنیا بازگردند باز اعمالى را که از آن نهى شدند تکرار مىکنند .
از این گذشته تفسیر البطشة الکبرى ( مجازات سخت و سنگینى ) به حوادث روز بدر بعید به نظر مىرسد ، اما با مجازاتهاى قیامت کاملا متناسب است.
شاهد دیگر براى تفسیر دوم روایاتى است که از شخص پیامبر اسلام (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده که دخان را تفسیر به دودى کرده که در آستانه رستاخیز جهان را فرا مىگیرد ، مانند روایتى که حذیفه بن یمان از پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل مىکند که چهار چیز را از نشانههاى نزدیک شدن قیامت ذکر فرمود : اول ظهور دجال و دیگر نزول عیسى ، و سوم آتشى که از قعر سرزمین عدن برمىخیزد و دود .
حذیفه سؤال مىکند : یا رسول الله (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) و ما الدخان فتلا رسول الله (ص ) فارتقب یوم تاتى السماءبدخان مبین ، یملا ما بین المشرق و المغرب ، یمکث اربعین یوما و لیلة ، اما المؤمن فیصیبه منه کهیئة الزکمة ، و اما الکافر بمنزلة السکران یخرج من منخریه و اذنیه و دبره.
اى رسول خدا ! منظور از این دخان چیست ؟ پیامبر (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) در پاسخ آیه شریفه فارتقب یوم تاتى السماء بدخان مبین را تلاوت فرمود ، سپس افزود : دودى است که میان مشرق و مغرب را پر مىکند و چهل شبانه روز باقى مىماند ، اما مؤمن حالتى شبیه زکام به او دست مىدهد ، و اما کافر شبیه مست خواهد شد ، و دود از بینى و گوشها و پشت او بیرون مىآید .
در حدیث دیگرى از ابو مالک اشعرى از رسول خدا (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) آمده است : ان ربکم انذرکم ثلاثا : الدخان یاخذ المؤمن منه کالزکمة ، و یاخذ الکافر فینفخ حتى یخرج من کل مسمع منه ، و الثانیة الدابة ، و الثالثة الدجال : پروردگار شما ، شما را به سه چیز انذار کرده است : دخان ( دود ) که اثرش در مؤمن همچون زکام است ، و اما کافر تمام جسمش باد مىکند و دود از تمام منافذ بدنش بیرون مىآید ، و دوم دابة الارض ، و سوم دجال.
شبیه همین معنى در مورد دخان از ابو سعید خدرى از پیغمبر اکرم نقل شده است.
در روایاتى که از طرق اهل بیت نقل شده نظیر همین تعبیرات بلکه مشروحتر دیده مىشود : از جمله در روایتى از امیر مؤمنان على (علیهالسلام) مىخوانیم که مىگوید رسول خدا فرمود : عشر قبل الساعة لابد منها : السفیانى ، و الدجال ، و الدخان ، و الدابة ، و خروج القائم (علیهالسلام) ، و طلوع الشمس من مغربها ، و نزول عیسى ، و خسف بالمشرق و خسف بجزیرة العرب ، و نار تخرج من قعر عدن تسوق الناس الى المحشر : ده نشانه است که قبل از قیامت به هر حال ظاهر مىشود سفیانى ، دجال ، دخان ، دابة الارض ، قیام حضرت مهدى (علیهالسلام) ، طلوع آفتاب از مغرب ، نزول عیسى ، زلزله فرو برندهاى در مشرق ، و زلزلهاى همانند آن در جزیرة العرب ، و آتشى که از اعماق عدن برمىخیزد و مردم را به سوى محشر مىراند. از مجموع آنچه
گفته شد نتیجه مىگیریم که تفسیر دوم مناسبتر است.» (تفسیر نمونه ج : 21ص :164-162)
بنابراین در آنروز دودى کشنده همه آسمانها را فرا میگیرد و وحشت و اضطراب تمام وجود انسانها را فرا مى گیرد آنچه در این میان مهم است وحشت و اضطراب ظالمان و مفسدان است و آن زمان پرده هاى غفلت از مقابل چشمشان کنار مى رود و به اشتباه بزرگ خود واقف میشوند که در آن زمان دیگر هر گونه عذرخواهى و پشیمانى سودى ندارد و خداوند به سینه آنها دست رد مى زند چرا که تا آن زمان به مرور خداوند امتهاى قبل را مورد عذاب قرار داد و بعضى را مورد لطف و رحمت قرار داد و رسولان خدا امت خود را هشدار داده و آگاه کردند که دیگر در آن زمان حجتى براى کسىنیست که درمقام عذرخواهى و پشیمانى درآید و این انتقامى است از جانب خدا.
با توجه به اهمیت موضوع و اینکه اشاره شده است به یکى از علامتهاى آغازین قیامت که آنروز به حق است و عظمت بارى تعالى را نشانگر است تحت عنوان «دخان» به معنى دود نامگذارى شده است.
برای ارائه نظرات خود اینجا را کلیک کنید