پـرتویـی از نام سوره های قرآن کریـم ::::  A beam of the name of quran sura's

پـرتویـی از نام سوره های قرآن کریـم :::: A beam of the name of quran sura's

آشنایی با نام، معانی و نام گذاری سوره های قرآن مجید :::: Familiar names, meanings and name of the Holy Quran Sura
پـرتویـی از نام سوره های قرآن کریـم ::::  A beam of the name of quran sura's

پـرتویـی از نام سوره های قرآن کریـم :::: A beam of the name of quran sura's

آشنایی با نام، معانی و نام گذاری سوره های قرآن مجید :::: Familiar names, meanings and name of the Holy Quran Sura

حدید ۵۷

ســوره حـدیـد (آهن)

     این سوره بحث جالب و جامعى پیرامون توحید وصفات خدا دارد و حدود 20 صفت از صفات الهى را منعکس نموده. همچنین در خصوص عظمت قرآن و وضعیت مومنان در قیامت و وضعیت ظالمان در قیامت و دعوت به ایمان و خروج از کفر و مباحث پیرامون انفاق – جهاد عدالت اجتماعى ومسأله رهبانیت و انزواهاى اجتماعى سخن گفته شده است.

     از آنجا که سبقت به سوى رحمت و مغفرت و بهشت پروردگار که به آن در این سوره اشاره شده است نیاز به رهبران الهى دارد لذا قرآن با بهترین نوع محتواى بیان آنرا در آیات خود مطرح  مى کند و هدف ارسال انبیاء و برنامه آنها را دقیقا بیان مى کند که ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان شناسائى حق از باطل و قوانین عادلانه دادیم.

     به این ترتیب پیامبران با سه وسیله مجهز بودند:

 1 - دلائل روشن

 2 - کتب آسمانى

 3 -معیار سنجش حق از باطل و خوب از بد.

 پس مانعى ندارد که فى المثل قران مجید هم معجزه باشد و هم کتاب آسمانى و هم بیان کننده احکام و قوانین یعنى سه بعد در یک محتوا. 

     به هر حال هدف از اعزام این مردان بزرگ با این تجهیزات کامل همان اجراى «قسط و عدل» است و این یکى از اهداف متعدد ارسال پیامبران است. ولى از آنجا که در یک جامعه انسانى هر قدر سطح اخلاقى و اعتقاد و تقوا بالا باشد باز افرادى پیدا میشوند که سر به طغیان و گردنکشى بر میدارند و مانع اجراى قسط و عدل خواهند بود. لذا اینجاست که نیاز به چیزى است که در آن نیروى شدید و منافعى زیاد براى مردم باشد تا به وسیله آن که جزء همان تجهیزات لازمه انبیاء است مورد استفاده قرار گیرد که قرآن اشاره به خلقت آهن نموده است. 

     این خلقت آهن که از تجهیزات انبیاء الهى نیز میباشد براى اجراى عدالت وقتى مى تواند به هدف نهائى برسد که از ضمانت اجرائى آهن و تاثیرات و منافع مثبت آن برخوردار باشد و این آیات و نشانه ها همگى براى ژرف اندیشى در آن است چرا که هر چه قدر اندیشمندان بیشتر در آن بیندیشند به حقایق تازه اى دست مى یابند. 

     خداوند متعال مى دانسته که در آخر زمان اقوامى مى آیند که در مسائل تعمق و دقت مى کنند لذا آنچه که در این آیات به آن اشاره شده است همگى از قدرت و حکمت پروردگار است که لازم است در آن دقت و اندیشه گردد. 

     پس به خوبى آشکار است که غرض از آمدن پیامبران الهى و نازل شدن کتاب آسمانى و میزان همراه آنها این بوده که مردم را به عدالت عادت دهند تا در مجمعى عادل زندگى کنند و آهن نازل شده است (اینجا غرض از نازل شدن خلقت آهن است) تا بندگان خود را در دفاع از مجتمع صالح خود و بسط کمله حق در زمین بیازمایند. علاوه بر منافع دیگرى که در آهن وجود دارد و مردم از آن بهره مند میشوند.   

پس در آهن منافع و تاثیرات شدیدى است که به طور مدام جنگها و مقاتلات و انواع دفاعها نیاز به آهن داشته چون اقسام سلاحهائى که درست مى کرده اند از آهن بوده است و بشر از دیرباز به این فلز دست یافته و متوجه منافعش شده و آنرا استخراج کرده است و منافع دیگرى که این فلز براى مردم دارد احتیاج به بیان ندارد چون مى بینیم که آهن در تمامى شعب زندگى و صنایع مربوط به آنها دخالت دارد.  

 

لذا باتوجه به مطالب ذکر شده و اینکه نامگذارى این سوره به تناسب آیه 25 آن است به نام «حدید» به معنى آهن نامگذارى شده است. 

 

                                     

                                      برای ارائه نظرات خود اینجا را کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد