پـرتویـی از نام سوره های قرآن کریـم :::: A beam of the name of quran sura's

آشنایی با نام، معانی و نام گذاری سوره های قرآن مجید :::: Familiar names, meanings and name of the Holy Quran Sura

پـرتویـی از نام سوره های قرآن کریـم :::: A beam of the name of quran sura's

آشنایی با نام، معانی و نام گذاری سوره های قرآن مجید :::: Familiar names, meanings and name of the Holy Quran Sura

سوره یس 36

ســوره یـس [از حروف رمز قرآن و خطاب به پیامبر(ص)](یکى از نامهاى پیامبر اکرم(ص) است)  

     این سوره بیان از اصول سه گانه دارد .لکن ابتدا از مسأله بنوت شروع مى کند واحوال مردم را در قبول و رد دعوت انبیاء بیان مى کند. به طوریکه معلوم است نتیجه دعوت حق انبیاء احیاى مردم است واینکه آنان در راه سعادت واقع شوند و حجت را بر مخالفین تمام کند وبه عبارت دیگر تکمیل هر دو دسته مردم است یعنى عده اى در طریق سعادت و جمعى در طریق شقاوت. 

     سپس به مسأله توحید ونشانه هاى وحدانیت خدا و سپس به مسأله معاد وزنده شدن مردم در قیامت اشاره مى کند. پس این سوره داراى شأن عظیمى است دلیل اول اینکه هم به اصول سه گانه اشاه صریح دارد و هم به نشانه هایى که از آن اصول منشعب مى شود ودوم اینکه طبق روایات شیعه و سنى این سوره قلب قرآن است. در اول سوره کلمه «یس» برده شده است. این  کلمه نیز یکى دیگر از نامهاى پیامبراکرم(ص) میباشد. این نام تدریجا به صورت اسم خاص براى پیامبراکرم(ص) قرار گرفت تا آنجا که به پیامبراکرم(ص) آل یاسین گفته مى شد.  

     چنانچه در روایتى از امام صادق(ع) مى خوانیم که فرمودند: «یس» نام رسول خداست ودلیل بر آن این است که بعد از آن مى فرماید تو از مرسلین وبر صراط مستقیم هستى. و سپس سخن از قرآن مجید به میان مى آید منتها به آن سوگند یاد مى شود .گوئى قرآن را موجودى زنده و عاقل و رهبر و پیشوا معرفى مى کند که مى تواند درهاى حکمت را به روى انسانها بگشاید . 

البته خداوند نیازى به سوگند ندارد ولى سوگندهاى قرآن همواره داراى دو فایده مهم است.

1- تاکید روى مطلب        

2 - بیان عظمت چیزى که به آن سوگند یاد میشود . 

     بنابراین چیزى راکه سوگند در مورد آن گفته شد بیشتر به خاطر مطلب بعدى آن بازگو شده است یعنى مسلما تو از رسولان خداوند هستى. به عبارت دیگر خداوند به قرآن حکیم سوگند مى خورد بر اینکه رسول خدا(ص) از مرسلین است و اگر قرآن را بر وصف حکیم توصیف کرده براى این است که حکمت در آن جاى گرفته و حکمت عبارت است از معارف حقیقى و فروعات آن از شرایع و عبرتها و مواعظ. 

     پس آنچه معلوم است با خطاب به پیامبر اکرم(ص) تحت عنوان «یس» شروع به سخن گفتن گردیده که اولین سخن تاکید بر رسالت پیامبراکرم(ص) است که در بعضى از بحثهاى سوره نیز در مورد رسالت سه نفر از پیامبران الهى دیگر نیز سخن گفته شده است. 

     بنابراین چگونگى رسالت پیامبران وبخصوص پیامبراکرم(ص) و دعوت به سوى حق و مبارزه پیگیر و طاقت فرسا با شرکت وهدایت به سوى رستگارى و رسیدن به اصل همان اصول سه گانه اى که در ابتدا گفته شد همگى بر عهده پیامبراکرم(ص) بوده و پیامبراکرم(ص) آخرین پیامبر الهى است و اکنون این پیامبر بزرگ با این کتاب که خداوند به آن سوگند خورد و رسالت پیامر را به دنبال آن تائید نموده است با آن عظمت و شوکت خود به سراغ ما آمده است و از این رو قبل از هر چیز به دلیل اهمیت رسالت پیامبر و ذکر مطالبى در خصوص اصول سه گانه واشاره به عظمت قران و اهمیت رسالت پیامبر از همان ابتدا ایشان را مستقیما مخاطب قرار داده است و ایشان را با نام یس خطاب فرموده لذا این سوره بنام «یس» نامگذارى شده است . 

 

                             

                                      برای ارائه نظرات خود اینجا را کلیک کنید 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد